Kuinka artisti nousee maailmanlaajuiseen suosioon?

Digitalisaatio, erilaiset suoratoistopalvelut ja erityisesti sosiaalinen media ovat muuttaneet musiikkibisnestä aivan valtavasti. Moni artisti joutuu panostamaan sosiaalisen median näkyvyyteensä aivan eri tavalla kuin ennen. Myös informaatio leviää aivan uudella tavalla ja nopeudella. Kun ennen internetaikaa lähes kaikki tieto artisteista oli saatavissa lehtihaastattelujen kautta tai erinäisistä puskaradioista, voi artisti itse esimerkiksi päivittää sosiaalisen median kautta omaa tiliään ja saada haluamansa informaation sekunneissa faniensa tietoon.

Erilaiset suoratoistopalvelut, kuten Spotify ovat myös muuttaneet artistien ja bändien tuloja siten, että keikkamyynti on yhä tärkeämmässä osassa ja levymyynnin osuus taas on laskenut merkittävästi. Aiemmin eri bändien cd-levyt olivat muun muassa suosittuja syntymäpäivä- tai isänpäivälahjoja, mutta nykyään harva edes ostaa enää cd-levyjä, sillä suuri osa musiikista on ladattavissa internetistä. Internet on tuonut lisäilmiönä myös piratismin, mikä on harmillista erityisesti pienemmille artisteille, sillä se vie niitä tuloja, joita kyseiset artistit tarvitsevat musiikkinsa tekemiseen.

Kuinka maailman suosituimmat artistit toimivat sosiaalisessa mediassa?

Monet nuorison suosimat artistit, kuten Ed Sheeran ja Taylor Swift ovat hyvin aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja heillä on miljoonia seuraajia, jotka haluavat olla kosketuksissa idoliinsa sosiaalisen median kautta. Myös artistien persoona korostuu entisestään, vaikka moni onkin yhtä suosituin musiikkinsa vuoksi. Artistit ja bändit myös arvostavat kovasti fanejaan ja näiden palautetta ja sosiaalinen media on tehnyt myös palautteen antamiselle aivan uuden kanavan. Se antaa myös artisteille ja bändeille mahdollisuuden jakaa omia mielipiteitä eri tavalla kuin järjestetyssä haastattelussa. Artisti voi esimerkiksi levittää tietoa tärkeäksi katsomastaan asiasta tai promota itse uusia kappaleitaan tai keikkojaan.

Mainetta ei kuitenkaan ole mahdollista saavuttaa pelkästään sosiaalisen median avulla, vaan esimerkiksi Ed Sheeran aloitti uransa katusoittajana ja eteni pikkuhiljaa urallaan saavuttaen ensin suosiota kotimaassaan Englannissa ja sen jälkeen muussa maailmassa. Jotain artistin noususta kertoo se, että hänen konserttinsa Suomessa myytiin loppuun minuuteissa ja suuren suosion vuoksi Sheeranille järjestettiin lisäkonsertti.

Mikä tekee musiikista suosittua?

Monen artistin suosio perustuu usean asian kombinaatioon, joita ovat esimerkiksi lavakarisma, samaistuttavat kappaleet ja aktiivisuus ja näkyvyys mediassa. Nämä kaikki ovat tehneet esimerkiksi Taylor Swiftistä, Ed Sheeranista ja Justin Bieberistä suosittuja, vaikka Bieber on tosin kärsinytkin oman maineensa vuoksi myös melkoisia tappiota suosiossaan. Sosiaalinen media voi siis toimia myös käänteisesti ja tuoda esille jotain, mikä ei edistä artistin uraa, vaan tuo lähinnä negatiivista. Näin on käynyt muun muassa Taylor Swiftille tämän riidellessä Twitterissä toisten artistien kanssa.

Artistien tai bändien kappaleista suosittuja tekee myös se, että ne ovat tarttuvia ja niissä on helppo laulaa mukana. Monet suositut kappaleet tuntuvat niiden kuulijasta henkilökohtaiselta, mutta samaan aikaan kuitenkin puhuttelevat maailmanlaajuisesti useita tuhansia ihmisiä. Tämä selittää esimerkiksi sen, miksi rakkauslaulut ja ihmissuhteista kertovat kappaleet ovat niin suosittuja. Lähes kaikki ympäri maailman ovat joskus kokeneet ihastumista, rakastumista tai sydänsuruja ja siksi jonkun muun sanoiksi pukemat tunteet osuvat usein myös omalle kohdalle. Tämä tekee myös artistista helposti lähestyttävän, kun kuulija kokee, että hänellä on artistin kanssa jotain yhteistä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *